lukac;
luk-česan;
luk-češnjak;
saransak;
česan-luk;
česni luk;
česnoviti luk;
češnjak;
česnjak.... Samo su neki od naziva ove biljke koja je kod nas poznatija kao BELI LUK
Beli luk kao narodni lek
U narodu, beli luk je lek za sve, prema
kome se ima vrlo veliko i nepokolebljivo poverenje. U tom gotovo
fanatičnom iskonskom verovanju ide se često tako daleko da se beli
luk i danas u nekim domaćinstvima na selu upotrebljava ne samo kao
preventivno već i kao mađijsko zaštitno sredstvo protiv »zlih
duhova« i drugih »nevidljivih opasnih sila«, dakle, kao sredstvo
za bajanje, vračanje, čini i mađije. Iskonsko verovanje u
lekovitu, zaštitnu i mađijsku moć belog luka zaoralo je duboku
brazdu u materijalnom i duhovnom životu našeg naroda. Nema u nas
seoske kuće koja ne sadi luk. Beli luk se gotovo redovno jede i
stavlja kao začin u razna jela. U proleće i za vreme nekadašnjih
dugotrajnih postova beli luk se obavezno morao jesti uz svaki obrok.
Za vreme raznih epidemija tifusa, kolere, kuga, dizenterije, gripa i
uopšte kad god se javljao velik pomor naroda od zaraznih bolesti,
uvek je kao preventivno i kurativno sredstvo preporučivan i
svakodnevno upotrebljavan, pre svega, beli luk. Kad je majka spremala
sina u vojnike, kćer među mladež, a jedro dete na ulicu, uvek se
negde u odelu ili oko tela krilo malo belog luka (amajlija). I danas
mnogi na put ne kreću bez belog luka.
Malo je naših domaćih biljaka kojima
se pridaje tolika važnost i u koje se ima tako nepokolebljivo
poverenje kao prema belom luku. Kad se ima u vidu da se u novije
vreme beli luk i naučno ispituje u hemijskim i mikrobiološkim
laboratorijama, u farmaceutskoj industriji i na klinikama, da su
dobijeni dobri rezultati u lečenju mnogih bolesti, od kojih su se i
narodi na raznim kontinentima hiljadama godina štitili i lečili na
primitivan način belim lukom, onda se još više nameće potreba za
proučavanje upotrebe ove biljke u narodnom životu, narodnoj
ishrani, a pre svega u narodnoj medicini. Tome treba dodati još i
onu široku višestranost belog luka, ne samo kao biljke koja se
istovremeno u nas upotrebljava i kao svakidašnja hrana, znači, lek,
a ponekad i kao mađija, već i zbog toga što je i njegovo
fiziološko, lekovito dejstvo vrlo mnogostruko. Naime, i u narodnoj i
u naučnoj medicini poslednjih godina beli luk se upotrebljava za
lečenje znatnog broja vrlo raznovrsnih bolesti, kako iznutra tako i
spolja. Iz istorijskih podataka vidi se da su i u starom i u srednjem
i dugo vremena u novom veku beli luk priznavale za lek i službene
medicine raznih naroda, ali je u poslednjim vekovima, a naročito u
XIX veku gotovo potpuno izbačen iz farmakopeja. Tek u I, a naročito
u II svetskom ratu i posle njega počinje pravo naučno proučavanje
belog luka zajedno sa izvanrednim radovima na izučavanju i
otkrivanju bakteriostatičnih lekova tipa penicilina, streptomicina,
dakle, antibiotika (vid. članak Fitoncidi).
Beli luk se u narodnoj medicini koristi
za
- Lečenje organa za disanje
- Lečenje obolelog srca i krvnih sudova (arterioskleroze)
- Lečenje živčanih bolesti, glavobolje, nesvestice, itd.
- Lečenje organa za varenje
- Upotreba belog luka protiv crevnih parazita
- Lečenje kožnih bolesti, kospopada i ustobolje
- Lečenje bolesne džigerice
Upotreba u naučnoj medicini
Beli luk se sve više i raznovrsnije
upotrebljava u naučnoj medicini. Osim galenskih, izrađuju se i
preparati u farmaceutskoj industriji. Upotreba u naučnoj medicini
uglavnom se poklapa sa primenom u narodnoj. Ulazi u sastav raznih
preparata za izazivanje apetita, za jačanje, kao stimulans živčanog
sistema (u SAD), protiv visokog krvnog pritiska, arterioskleroze i
dečjih glista, kao efikasno antiseptično preventivno sredstvo
protiv raznih zaraznih bolesti (tifus, grip, difterija, kolera),
protiv hroničnog bronhitisa, velikog i običnog kašlja kao
ekspektorans, u obliku kašice za lečenje čireva i uboja, a za
vreme II svetskog rata i za sprečavanje zagnojavanja rana, protiv
peruti i opadanja kose i dr.
Hemijski sastav
Beli luk ima vrlo slab, gotovo
neprimetan miris, sve dok se ne ozledi. To je slučaj ne samo sa
zrelim glavicama belog luka nego i sa celom zelenom biljkom. Čim se
počne rezati, lomiti, kidati ili tucati, odmah počne otpuštati
karakterističan ljut miris. U tom pogledu, dakle, postoji sličnost
belog luka s renom, rotkvom, rotkvicom, slačicom, raznim drugim
vrstama luka i mnogim drugim biljkama koje nemaju mirisa dok su cele,
a kad se ozlede, otpuštaju ljut miris sumpornih jedinjenja,
karakterističnih za sve droge koje sadrže sumporne glikozide ili
sumporne heterozide. I beli luk i druge vrste luka, slačica, ren i
druge slične, kad se žvaću i jedu, imaju manje ili više ljut
ukus. Kad se drže na koži, izazivaju najpre osećaj topline na
mestu primene, zatim bol, a ako se beli luk, ren, slačica ili neka
druga slična sumpornoglikozidna droga zaboravi da skine s ramena,
kolena, krsta ili kog drugog bolnog mesta, može se pojaviti manja
ili veća rana ili, u najboljem slučaju, jako crvenilo ili mehur
(plik).
Beli luk dugo zadrži svoju ljutinu,
dokle se ne osuši ili ne proklija u tolikoj meri da nova biljčica
iz njega izvuče svu hranu i vodu, sokove. Naprotiv, samleven ili
stucan beli luk, kao i ostale droge sličnog hemijskog sastava, brzo
gube ljuti miris i ukus. Izuzetak je bela slačica, zbog čega se ona
i upotrebljava za izradu »slačice«, senfa ili mustarda, jer
proizvod hidrolize sumpornog heterozida bele slačice, tzv.
sinalbozid, nije isparljiva supstancija i zbog toga se ne oseća
ljuti miris, nego samo ljut ukus kad se seme bele slačice samelje i
vodom pokvasi ili kad se žvaće.
Odavno je poznato da se iz belog luka
destilacijom pomoću vodene pare može dobiti etarsko ulje
karakterističnog i svojstvenog ljutog mirisa na beli luk. Od 1844.
godine počinje proučavanje hemijskog sastava tog ljutog ulja.
Godine 1892. i kasnije ustanovljeno je konačno da se etarsko ulje,
dobijeno vodenom destilacijom posle vrenja smrvljenih glavica,
sastoji od raznih alifatskih nezasićenih sumpornih jedinjenja. Tek
1944. godine iz belog luka je pomoću vode i alkohola, a zatim
destilacijom pomoću vodene pare pod smanjenim pritiskom, izdvojena
jedna uljasta, bezbojna, nepostojana supstancija koju su nazvali
alicin. Ogledima je utvrđeno da vodeni rastvor alicina ima veliku
baktericidnu moć prema izvesnim mikroorganizmima. Na primer, čak i
u razblaženju 1: 85.000 do 1 : 125.000 alicin pokazuje
antibakterijsko dejstvo prema nekim grampozitivnim i gramnegativnim
mikroorganizmima: stafilokoke, streptokoke, bacili tifusa,
disenterije i kolere.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEixN_B8WfxWsr6LL77VnreEaRpvrodsMHOxyIqGVtCZ95JK7ZB6s0273a1c32jAR73hkhM9sUBgbtgxEbC3jCqglDtdInZrPJR_PnLdw_Kxgh3xpn6cpljxvBirC2Bc6s88K-ccxVgDN1Vl/s1600/BeliLuk06.jpg)
Istorija
Beli luk je, prema ispitivanjima mnogih
naučnih istraživača, veoma stara kulturna biljka. Stari Kinezi,
Indusi, Jevreji, Egipćani i drugi narodi gajili su beli luk više
vekova pre naše ere kao hranljivu, začinsku i lekovitu biljku. U
staroj induskoj medicini beli luk je bio vrlo cenjen lek, a
upotrebljavali su ga i kao ljubavni napitak. U toj dalekoj zemlji,
zbog koje su vođeni toliki krvavi imperijalistički ratovi, sve u
želji da se evropske sile dočepaju bibera, cimeta, karanfilića,
morskog oraščeta i drugih skupocenih začina, koji su bili
neposredan povod otkriću Amerike, u Indiji, gde je flora tako bujna
i raznovrsno i raskošno bogata i gde je zbog toga i njihova materija
medika mnogo bogatija od naših evropskih, beli luk je bio cenjen kao
lek protiv raznovrsnih bolesti. Pre svega, upotrebljavan je kao opšti
tonik, sredstvo za jačanje u slučajevima velikog broja bolesti:
nemanja apetita, lošeg varenja, mršavosti i opšte slabosti,
kašlja, kožnih bolesti, reumatizma, hemoroida (šuljeva) i dr. U
Vedama, induskim svetim knjigama, spominju se lekovi, među njima i
beli luk. Induski sveštenici bili su prvi lekari i apotekari, pa je
razumljivo da je lečenje i davanje lekova obavljano uz primenu
tajni, molitava, mađija, složenog rituala i raskošne ceremonije.
Egipćani su znali za mnoge lekovite, aromatične, začinske i
otrovne droge. U početku, dok su bili mali i siromašni,
zadovoljavahu se lekovitim sirovinama iz svoje flore, uglavnom oko
Nila. Najviše su upotrebljavali luk. Kasnije, ukoliko su dalje
širili svoju vlast i trgovački uticaj, sve su više tražili
skupocene droge jakog fiziološkog dejstva, jake začine i mirise sa
Istoka, a beli luk je ostao za sirotinju, za radni svet. U Eberovim
Papirusima (oko 1500. godine pre naše ere) spominju se razne
lekovite biljke, pored ostalih i mnogo cenjeni beli luk. Stari Egipat
bio je od ogromnog uticaja na celokupnu kulturu Jelina i drugih
starih naroda, Feničana, Vavilonaca, Jevreja, Persijanaca i drugih.
Svi ovi pustinjski ili polupustinjski narodi, manje-više stočarski
i nomadski, upotrebljavali su gotovo redovno beli luk. Taj njihov
uticaj osećao se i kasnije kroz ceo srednji i novi vek na sve narode
oko Sredozemnog mora do današnjeg dana, jer vidimo i danas da narodi
oko Mediterana, a naročito oni oko njegovog istočnog dela, najviše
upotrebljavaju beli luk kao svakidašnju hranu, začin, lek,
preventivno sredstvo, čini i mađije. Stari Egipćani su mnogo
cenili beli luk. Zahvaljujući preventivnoj moći belog luka, uspelo
je građenje piramida, jer su sprečene zarazne bolesti. Y Bibliji se
spominje jedno jelo od belog luka i sirćeta koje se davalo kosačima.
Stari Grci
Stari Grci su takođe mnogo cenili luk.
Iako su zabranjivali pristup u hramove onima koji su jeli beli luk
(nazivali su ga »smrdljiva ruža«), ipak je malo lekovitih droga
koje su toliko poštovali kao beli luk. Orfej spominje beli luk,
kukurek i druge biljke kao lek. Hipokrat u svojim delima navodi beli
luk kao lek protiv crevnih parazita, za uređivanje stolice i
pojačavanje mokrenja. Dioskorid navodi beli luk kao lek protiv
crevnih parazita, sredstvo za uređivanje menstruacije i protiv ujeda
zmija (beli luk se pije u vinu) i protiv ujeda besnog psa (polaže se
na ranu). Pomešan s uljem i solju, dobar je protiv ospica, a s
medom, protiv lišaja i nekih drugih bolesti.
Rimljani
U početku, dok ne osvojiše zemlje i
gradove izvan male rimske države i Italije, i prvi Rimljani, kao,
uostalom, i svi drugi primitivni i siromašni narodi, upotrebljavahu
za lek, začin i hranu skromne i malobrojne sirovine svog kraja.
Znali su i upotrebljavali uglavnom kupus, beli i crni luk. Katon
tvrdi da se Rim jednom spasao od kuge zahvaljujući preventivnoj
upotrebi kupusa. I on ga zato preporučuje Rimljanima (i u kupusu,
kao i raznim vrstama luka, rotkve, u renu i slačici ima sumpornih
ljutih sastojaka sličnog sastava i fiziološkog dejstva). Kasnije, u
moćnoj i ogromnoj Rimskoj Imperiji, beli luk i crni hleb ostadoše i
dalje za sirotinju, za plebs, a vlastodršci počeše sve više
upotrebljavati i prekomerno uživati skupocene droge jakog
fiziološkog dejstva, najviše fine aromatične začine i mirise iz
pokorenih zemalja Azije i Afrike. Virgilije spominje upotrebu
isceđenog soka iz belog luka i majčine dušice: žeteoci, kosači
treba da se namažu time ako žele mirno i bezbrižno da se u podne
odmore i otpočinu, jer ih onda zmije neće ujedati.
Slavni medicinski pisac i lekar rimskih
legija, otac praktične ili galenske farmacije, Galenus navodi beli
luk kao najomiljeniji narodni lek protiv svih bolesti i zato ga
naziva »seljački terijak«. On ga upotrebljava kao sredstvo za
uređivanje stolice i protiv kolika. Celzijus ga upotrebljava protiv
tuberkuloze i groznice. Za Plinija Starijeg (23—79) beli luk je
univerzalni lek, pa kaže da je malo bolesti koje mu mogu odoleti i
da je naročito dobar za zaustavljanje kašlja. Plinije piše da
Egipćani polažu zakletvu spominjući pritom beli i crni luk;
smatraju ih, dakle, kao dve svete i čudotvorne biljke. Kolumel (I
vek) spominje upotrebu belog luka kao ljubavnog napitka
(afrodizijak).
Arapski lekari u srednjem veku mnogo su
doprineli širenju upotrebe belog luka za lek, kao što su, uostalom,
učinili i za mnoge druge droge za koje dotle nije znala tadašnja
nazadna zapadna Evropa, utonula u mrak i neznanje. Lonicerus (1564.
godine) preporučuje beli luk protiv glista, a spolja za lečenje
raznih kožnih bolesti i peruti na glavi.
Нема коментара:
Постави коментар