Šta se to dešava u našoj podsvesti
kada nam se nepoznate osobe, okolnosti i situacije čine odnekud
poznatim. Čest doživljaj da smo nešto već videli znak je da nešto
treba menjati devojka, žena, priroda, trava,
Već sam bio ovde, ovo mi se već
dogodilo, ovu osobu sam već upoznao... Svako je bar jednom u životu
doživeo to neobično osećanje da je nešto već video ili doživeo.
Da li se to sa nama poigravaju naša skrivena osećanja, pamćenje
ili podsvest? Kako objasniti to prolazno osećanje već viđenog?
Ponekad je reč tek o malom detalju
koji u našoj svakodnevici iskače iz uobičajenog. Zamislite da ste
na ručku sa prijateljicama. I dok se šalite i veselo čavrljate
iznenada imate utisak da ste celu ovu scenu, do najsitnijeg detalja,
već proživeli. Utisak je na tren toliko snažan da vam se čini da
možete sa sigurnošću predvideti dalji tok događaja. Šta reći
kada se taj osećaj javi tokom susreta sa potpuno nepoznatom osobom
ili u gradu u koji ste tek stigli a nikada ranije ga niste posetili?
Iako u takvim situacijama nema ničega
što bi vas moglo podsetiti na prošlost, vi imate taj snažan osećaj
da vam je sve poznato. U vama se tada bude pomešana osećanja
neverice, iznenađenja, zabrinutosti, ali i znatiželje. Kao da ste
na kratko zakoračili u magičan svet "s one strane ogledala"
i na trenutak stekli sposobnost da se vratite u prošlost i vidite
budućnost. Tokom tih nekoliko sekundi, koliko osećaj "već
viđenog" uglavnom traje, čini vam se da ponovo proživljavate
prošlost, sadašnjost vam deluje sasvim neizvesno, a budućnost još
tajanstvenije nego inače. A, s obzirom da ima onih koji imaju želju
za povratkom u prošlost ili putovanjem u budućnost, to doživljaj
"već viđenog" čini još zanimljivijim.
Ovo osećanje ne zaboravlja se tako
lako, jer za sobom povlači mnogo pitanja o tome kakvu, u stvari,
predstavu imamo o vremenu ili sopstvenoj podsvesti. Šta se to događa
u našoj podsvesti kada nam se učini da prepoznajemo mesta i
situacije u kojima nikada nismo bili ili da smo nekoga već upoznali
a zapravo je pred nama stranac, šta su uzroci fenomena "već
viđenog" i zbog čega se javlja, za "Život Plus"
govori neuropsihijatar, prim. dr Zoran Đurić.
"Psihoanalitičari, analizom
snova, simptoma i omaški, mogu da utvrde šta je značenje nesvesnih
sadržaja. Naše nesvesno predstavlja haotični skup životne
energije, strahova, želja i osećanja koji uređujemo ponašajući
se po principu želje, ili koristeći energiju nesvesnog kao pogon za
naše životne planove i poduhvate. Ako stvar gledamo subjektivno, mi
onda prepoznajemo neko mesto kao poznato iako nikada na tom mestu
nismo bili, zato što to predstavlja ostvarenje naše želje da se
nađemo na tom mestu. Čim se čudimo otkud mi na mestu na kome smo
oduvek želeli da budemo, to nam govori da je reč o potiskivanoj
želji. Potiskujemo uvek ono što je manje ili više neprihvatljivo,
nama samima ili sredini u kojoj živimo. Čini nam se da nekog
stranca poznajemo zato što otkrivamo da nam on odgovara. Kao kada
jedan muškarac sanja da osvoji neku lepoticu i utvrdi da je to
upravo ta, jer je lepa i zgodna, kao što je oduvek želeo, a zna da
je nikada do tada nije video, osim u snovima. Ili, kada uspavana
lepotica, što narod kaže, nepoljubljena devojka, dočeka svog
princa koji poljupcem probudi ljubav u njoj, reč je o već viđenom,
ali ne na javi nego u snu ili mašti.
Već doživljeno, već posećeno, već
osećano, ono što smo već čuli - da li su to samo pojavni oblici
fenomena koji se jednom rečju naziva "već viđeno"?
"Prepoznavanje prostora, atmosfera
i raspoloženja pre govori o našim potrebama i željama da se negde
nalazimo i nešto doživljavamo, nego o već viđenom. Kod nas se
kaže da je nešto već viđeno kada nam se ponudi nešto
neinteresantno, nešto što znamo da nismo želeli. “Opet isti
ručak”, “svaki dan isto”, kaže neko ko bi želeo više
uzbuđenja u svom dosadnom životu."
Postoje brojne teorije koje
pokušavaju da objasne ovaj fenomen, na primer da se radi o davno
potisnutom sećanju, genetskoj memoriji, reinkarnaciji, a ima
tumačenja i da je reč o nekom poremećaju...?
"U medicini, doživljaj „već
viđenog“, na francuskom deja vu, što se kod nas odomaćilo kao
„deža vi“, najčešće se vezuje za epilepsiju. Opisuje se kao
poremećaj percepcije u psihosenzornim epileptičnim napadima -
iluzija u kojoj se određeni prostor i objekti opažaju kao da su
poznati, već viđeni i da pripadaju nekom drugom ambijentu i
vremenu. Srodne su iluzije već doživljenog, deja vecu, zatim deja
entendu, doživljaj onog što si već čuo, kao i doživljaj nikad
viđenog, jamais vu. Kada su jače izraženi, ovi poremećaji dovode
do stanja depersonalizacije, izmenjenog doživljavanja sopstvene
ličnosti - i derealizacije, izmenjenog doživljavanja okoline i
dešavanja u njoj. Čovek se u stanjima derealizacije zbunjuje što
mu poznati prostor, njegova soba ili dvorište u kome je svaki dan
izgledaju kao da su strani i drugačiji, a da to sebi ne može da
objasni. Ovakvi fenomeni opisuju se i kod oštećenja slepoočnog
režnja mozga, a viđaju se i u duševnim bolestima i stanjima
intoksikacije psihoaktivnim supstancama.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEghAeKGpetM9gdna9SJGmLkiV_AX_cIhMvNf1CRUzRk5yQrjxrWVpcAWYwDDGEUKTiOn_Z_cXbkofXssZLhYnQa7rmVovX-c-_W6AYls6M42gmDPJVplm-GjYniBWdw5goe17U4J0AuWQmx/s1600/693388520_1397655221.jpg)
Da li "deža vi" epizode
treba da nas zabrinu ili iz njih nešto možemo i da naučimo? Ili
možda treba da se zabrinemo ako nikada u životu nismo iskusili tako
nešto?
"Svi smo iskusili taj doživljaj,
ako ga tumačimo u širem smislu. Treba da se zabrinemo za svoje
živote ako nam je čest doživljaj da smo nešto već videli,
odnosno da nam se ponavljaju neželjene situacije i odnosi. Treba
menjati svoj život."
Da li je tačno da je "deža vi"
češći kod tinejdžera? Ili je možda logičnije da je učestaliji
kod starijih ljudi koji imaju više uspomena i iskustva i koji su
više proputovali?
"Mladi su “smoreni”, ne vole
kad im se jedno isto ponavlja. Više žele nego što mogu da ostvare.
To je odlika mladosti. Stari nemaju energije za nove poduhvate i
doživljaje, puni su uspomena i svakojakih iskustava. Nekih se i rado
sećaju. A opet, menjali bi se sa mladima, makar opet bili smoreni.
Mladost oličava stanje spremnosti za upuštanje u nove poduhvate."
Kolika učestalost ove pojave može
da bude zabrinjavajuća?
"Deja vu je stvar poznata, ali
relativno retka u životima ljudi. Izuzimamo epileptičare. Većina
ljudi prošla je kroz iskustvo depersonalizacije u mladosti, a to je
srodno doživljaju deja vu. Ljudi često sanjaju nešto što je već
viđeno. Ako se ne držimo strogo medicinskog tumačenja, a ono kaže
da je to epileptički fenomen, možemo zaključiti da ljudi kao već
viđeno označavaju ono čime su nezadovoljni i što ne žele. Nešto
se ponavlja i izaziva dosadu – to je signal da sa našim načinom
života nešto nije u redu. To treba razumeti kao poziv za akciju i
promenu."
Može li ovaj fenomen da ima veze sa
našom željom da se pozitivno iskustvo ili događaj iz prošlosti
ponovi? Može li ova vrsta intuicije, ako se deja vu tako može
nazvati, da se nauči?
"Deja vu se ne vezuje za pozitivna
iskustva. U našoj je prirodi želja za novim. Zato ponavljanje
starih iskustava ili sličnih doživljavanja ne volimo. To nas ne
pokreće, dosadno nam je. Intuiciju ne možemo naučiti. Sposobnost
da se brže proniče u stvari uvećava se sa znanjem i životnim
iskustvom. Kažemo da je neko intuitivan kada vidimo da lako shvata
ljude i situacije i dobro se snalazi. Nema, međutim, škole za
intuiciju. Mačke i žene su intuitivne. Imaju "šesto čulo",
osete ono što muškarci sa svojim jednosmernim mozgovima ne mogu.
Kad je neko intuitivan, to se ne može nazvati već viđenim. To je
nešto neviđeno, za neintuitivne.
VEČNI POVRATAK ISTOG
Pojam "već viđeno" prvi put
je upotrebio francuski filozof Emil Boarak 1876, godine, u svom delu
"Budućnost nauke o psihologiji". Italijanski filozof Remo
Bodel tvrdi da fenomen već viđenog zaokuplja ljudsku pažnju još
od antičkog doba. Grčki filozofi Pitagora i Platon i njihovi
sledbenici videli su u njemu sećanja iz nekog prethodnog života,
stoici su ga tumačili kao "večni povratak istog", a
kasniji pokušaji mudrog Aristotela, čuvenog po svojoj praktičnosti,
da doživljaj "već viđenog" svede na običan psihički
problem, nisu uspeli da sa ovog fenomena uklone veo tajanstvenosti i
magije. Ali, takav stav prema fenomenu "već viđenog"
zabrinuo je u 4. veku Svetog Avgustina, a kasnije i katoličku Crkvu
jer su u fascinaciji tim čudnim osećanjem videli uticaj "demona
koji čoveka iskušava idejama o prethodnim životima ili
reinkarnaciji". Uprkos takvom stavu Crkve, poznati slikari,
pisci i pesnici u doživljaju "deža vi" nalaze neiscrpan
izvor inspiracije. I dok Vilijam Šekspir krajem 16. veka uzbuđeno
uzvikuje "sve je već viđen spektakl", ovo osećanje se u
19. veku često pominje u delima poznatih pisaca, od Dikensa ili
Šatobrijana koji su njime bili opsednuti, do Bodlera i Prusta koji
je u svom romanu "U potrazi za izgubljenim vremenom"
napisao: "Taj osećaj kao da mi poručuje: uhvati me u prolazu
ako imaš smelosti i pokušaj da razrešiš zagonetku sreće koju ti
nudim". Tvorac moderne psihoanalize, Sigmund Frojd, rekao je da
se u onim retkim i kratkim trenucima kada je doživeo osećanje već
viđenog, uvek radilo o buđenju imaginarnih, nepoznatih i nesvesnih
pojmova i projekata koji su odgovarali njegovoj želji da poboljša
svoju situaciju. "To je samo nekompletan delić davno
zaboravljene uspomene prizvane nekim traumatičnim događajem ili
izraz skrivene želje koju sami sebi ne želimo da priznamo",
govorio je on.
I drugi psiholozi su se pitali da li
je, kao i san, i ovaj doživljaj izraz naših najskrivenijih želja.
Po mišljenju francuskog psihoanalitičara Neli Žolive, sva
neobičnost ovog fenomena krije se u pomešanim osećanjima velike
bliskosti i iznenađenja koje on u nama budi. I Karl Jung je opisao
jedan takav doživljaj koji mu se dogodio tokom putovanja po Keniji.
U trenutku kada je prolazio pored jednog starca učinilo mu se da tog
čoveka poznaje, da ga je već negde sreo. Jung je taj utisak nazvao
"buđenjem određenog arhetipa", jer nepoznati starac, po
njemu, predstavlja simbol mudraca.