Iako se vožnja levom stranom danas
objašnjava britanskom ekscentričnošću, istorijski podaci govore
da je ovo pravilo vekovima važilo u većini zemalja a da se na
vožnju levom strano prešlo tek krajem 18. veka. Danas na 28 odsto
svetskih puteva važi pravilo vožnje desnom stranom. Osim u
Britaniji, levom stranom se vozi u još 74 zemlje, između ostalih:
Australiji, Japanu, nekim afričkim i azijskim državama.
Prema arheološkim podacima još se u
Rimskoj imperiji vozilo levom stranom puta. Veruje se da razlog leži
u činjenici da je većina ljudi desnoruka, pa im je bilo lakše da,
jašući levom stranom, pruže desnu ruku prijatelju ili potegnu mač
ako je potrebno. Prvi pravni propis o ovome datira iz 1756, kada je u
Britaniji donet zakon da saobraćaj nastavi da se odvija levom
stranom.
Krajem 18. stoleća u nekim zemljama,
poput Amerike, prelazi se sa leve u desnu traku puta. Tada su u
široku upotrebu ušle velike kočije koje je vuklo nekoliko parova
konja. Nije bilo mesta za kočijaša, pa je on sedeo na zadnjem levom
konju kako bi mogao da desnom rukom koristi bič. Budući da je sedeo
na levoj strani, zgodnije mu je bilo da mu drugi vozači prolaze s
leva kako bi imao bolji pregled.
Postoji i legenda po kojoj je pravilo
vožnje levom stranom uvedeno u Francuskoj posle revolucije, kao
kontra “aristokratskom” običaju da se jaše desnim delom puta.
Novo pravilo Evropom je rašorio Napoleon svojim osvajanjima, ali
budući da nije stigao do Engleske, tamo se i danas vozi po
“plemićkom” običaju.
Uprkos raširenom uverenju, nisu sve
zemlje u kojim se vozi “suprotnom” stranom ostrvske. Postoje
mnogi granični prelazi na kojima se morate “prebaciti” sa jedne
na drugu stranu. Takve su granice između Afganistana i Pakistana,
Laosa i Tajlanda ili Sadana i Ugande. Gotovo sve granice Tajlanda su
sa zemljama u kojima se vozi suprotnom stranom.
U Italiji se levom stranom vozilo sve
do dolaska Musolinija, a u Čehoslovačkoj i Mađarskoj do Hitlerove
okupacije. Na Foklandskim ostrvima se pravilo menjalo u zavisnosti da
li su bila pod kontrolom Argentine ili Britanske krune.
Нема коментара:
Постави коментар